pondelok, 17 júl 2017 19:02

Flush: Příběh lásky a přátelství

Biografií je dnes plno. Niet sa čomu čudovať, keď naša spoločnosť slávnymi ľuďmi len tak prekypuje. Ale čo takto biografia psa? Ako sa na svet zdola pozerá štvornohý miláčik ľudí, ktorý je prítomný často pri všetkých aktivitách svojich majiteľov?

Virginia Woolfová možno viac myslela na svoje pobavenie a potešenie ako na čitateľskú obec, keď spisovala fiktívnu biografiu psa Flusha, no len čas ukázal, že je rovnako kvalitná ako jej ostatné diela. Autorka, známa najmä svojimi esejami a prelomovými novelami, tak vytvorila niečo úplne netypické pre jej tvorbu. Táto malá a milá knižočka prichádza s originálnym pohľadom na svet skrz verné psie oči.

prichádza s originálnym pohľadom na svet skrz verné psie oči

Flush je spoločník mladej slečny z lepšej spoločnosti. Ak je vám meno Elizabeth Barret Browningovej povedomé, je to pre jej kariéru poetky. Je známa najmä svojimi Portugalskými sonetmi. Mladá Elizabeth bola apatická, chorľavá a pochudnutá. No Flushova prítomnosť jej zmenila život a všetko sa nakoniec obrátilo k lepšiemu.

„Napsala tu báseň jednoho dne před mnoha lety ve Wimpole Street, když byla moc nešťastná. Teď byla šťastná. Stárla stejně jako Flush.“

Kniha začína rozsiahlou históriou kokeršpanielov, ich základnými znakmi a črtami. Od pradávna to bol kráľovský pes, a tak túto rasu reprezentovali len tí najlepší a najsilnejší jedinci. Nesmeli mať ani krátke, ani príliš dlhé uši, ich srsť nesmela byť ani veľmi kučeravá, ale ani moc rovná, zuby v perfektnom stave a dobré vychovanie boli samozrejmosťou. Flush tieto všetky kritéria spĺňa, preto niet divu, že sa ocitne v tak váženom dome. Ako to už tak býva, príchod Flusha do rodinného sídla obráti na ruby chod domácnosti. Cez počiatočné zvykanie si na novú majiteľku, Flushovo prvé zamilovanie a sklamanie sa vo vyvolenej sučke až po napínavú drámu, o ktorej nebudem viac prezrádzať, táto biografia má všetko, čo správne memoáre mať majú. Ako sa však na to pozerá ten, ktorý tento chaos spôsobí? Virginia Woolfová pozoruje svet naokolo očami psa, aby tak s odstupom komentovala ľudské správanie. Autorka sa tak určite trochu posmieva posadnutosti viktoriánskeho Anglicka biografiami slávnych ľudí. Možno aj táto fascinácia sa zapríčinila o vznik Flusha.

„Byli rozdílní, ale vytvořeni podle stejného vzorce, každý z nich možná doplňoval, co dřímalo v tom druhém. Ale ona byla žena. On byl pes.“

Ľudia vo viktoriánskej ére skrátka zbožňovali biografie vplyvných ľudí.

Táto útla knižočka ponúka oddychové čítanie, no prekvapí vás v mnohých smeroch. Napriek svojej očividnej „nekomplikovanosti“ sa dá čítať vo viacerých rovinách. Myslím, že je to geniálny ťah od autorky, ktorá tak otvorila svoj svet širokej vrstve čitateľov, keďže inak je štýl Virginie Woolfovej veľmi špecifický. Flush sa dá čítať ako malý rozmar, dá sa pobaviť na fiktívnej biografii kokeršpaniela. Na druhúej strane sa dá na knihu zamerať ako na biografiu samotnej poetky, majiteľky psa, Elizabeth Barret Browningovej.

I keď možno nie vždy zrkadlí pravdu, predsa len dáva nahliadnuť do života tejto známej poetky. Flush je prítomný aj vo chvíli, kedy sa jeho pani zamiluje do pána Browninga a nasleduje nevyhnutná žiarlivosť z jeho strany na nového muža v živote svojej panej. Zvolený spôsob na priblíženie známej osobnosti je určite netypický a originálny, ale myslím, že pero Virginie Woolfovej sa zhostilo tejto úlohy výborne a umožnilo nahliadnuť do vtedajšej spoločnosti, myšlienok a nálad samotnej Elizabeth Barret Browningovej. Ďalší spôsob akým sa dá kniha čítať je paródia na biografie. Ľudia vo viktoriánskej ére skrátka milovali a zbožňovali biografie vplyvných ľudí – králi, kráľovné, veľkí vynálezcovia. Flush je jednou takou biografiou prominentného člena spoločnosti – nie je to predsa len taký nejaký obyčajný pouličný pes, ale čistokrvný kokeršpaniel, pes, ktorý robí spoločnosť aristokracii odnedávna. Dozaista má právo na svoju biografiu aj on. Táto jemná irónia a humor sprevádza čitateľa celou knihou. Malé a skryté narážky na vtedajšiu aristokratickú spoločnosť a svet umenia je to, čo dodáva knihe iný rozmer.

malá a nenápadná kniha, ktorá trochu upadla do zabudnutia

„Předtím byl živý, teď byl mrtvý. To bylo všechno.“

Flush je malá a nenápadná kniha, ktorá trochu upadla do zabudnutia v priehrští známejších autorkiných diel ako Paní Dallowayová, Orlando či Tri guiney a jej pôsobením v slávnej Bloomsbery group spolu s ostatnými umelcami, ktorí pomohli pretvoriť svet a zbúrať puritánske hranice, no určite stojí za pozornosť. Je to kratučká kniha, ktorá sa dá zhltnúť za jeden večer a zároveň vám poskytne potešenie z čítania. Nemusíte byť majiteľom štvornohého psieho miláčika, aby ste si Flushove dobrodružstvá užili. Obsahuje humor aj napätie a pri čítaní si určite oddýchnete. Woolfová citlivo zachytáva psí pohľad na svet, ale aj ten ľudský. Aj keď vás predchádzajúce diela od tejto autorky odradili svojim jazykom a témami, skúste dať Flushovi šancu, je tak netypický pre túto spisovateľku, že som si musela niekoľkokrát overiť, že to napísala naozaj ona.

• Meno autora: Virginia Woolfová
  • Knihu vydalo: Vyšehrad
  • Počet strán: 111