štvrtok, 29 jún 2017 17:42

Bojovníčka

Aké to je vyrastať v rodine čínskych prisťahovalcov obklopená príbehmi a legendami zo zeme, ktorú ste nikdy nezažili? Kingston ponúka zaujímavý pohľad do ich komunity.

Maxine Kingston predkladá zaujímavú knihu. Je to autobiografia, memoáre alebo fikcia? Ťažko povedať. Zmes týchto žánrov je jedna z vecí, ktoré vás na prvý pohľad upútajú. Maxine spomína na svoje detstvo ako najstaršia dcéra narodená v Amerike čínskym prisťahovalcom. Prísna čínska výchova je povestná a Maxine sa nevyhne striktným pravidlám, ktoré do Ameriky nezapadajú a pôsobia nanajvýš exoticky. Napriek tomu, že vonku sú jej rodičia odkázaní na Maxine a jej súrodencov, aby im prekladali, akonáhle sa vrátia medzi steny svojho domu Maxine stráca túto nadobudnutú zodpovednosť a vracia sa naspäť do postavenia dieťaťa.

vždy radšej chcela byť chlapcom

„,Nepovedz otcovi, že som ti to povedala. On sa k nej nepriznáva. To, čo sa stalo tvojej tete, sa môže stať aj tebe, teraz keď už si začala menštruovať. Neponíž nás. Nepáčilo by sa ti, keby sa na teba zabudlo tak ako keby si sa nikdy nenarodila. Dedinčania majú oči všade.'“

Hneď na začiatku rozprávania sa Maxine zverí, že vždy radšej chcela byť chlapcom. Dievčatá boli vnímané len ako príťaž, hladný krk navyše, ktorý rodina musela kŕmiť. Ťažké osudy žien sú zobrazené na príbehu Maxininej tety. Nemá meno. Je to len otcova sestra, o ktorej sa nikdy nerozpráva a na ktorú sa v rodine radšej zabudlo, pretože svojím nemanželským tehotenstvom priniesla na rodinu hanbu. Než aby znášala potupu, rozhodla sa vziať život sebe aj svojmu dieťaťu. Maxine sa tento rodinný príbeh dozvie potajomky od mamy, čiastočne ako výstrahu. Keď sa Maxine doma chválila s vynikajúcimi známkami zo školy, namiesto pochvaly ju čakala len studená sprcha v podobe odpovede, že to ju dobrou manželkou neurobí. Spomienky na svoje prísne detstvo zmapovala v knihe Bojovníčka. Pre nelichotivý opis čínskej prisťahovaleckej komunity sa na ňu zniesla vlna kritiky, a to práve od jej krajanov.

Pre nelichotivý opis čínskej prisťahovaleckej komunity sa na ňu zniesla vlna kritiky.

„,Nie som zlé dievča,' kričala som. ,Nie som zlé dievča, nie som zlé dievča.' Namiesto toho som kľudne mohla povedať ,Nie som dievča.'“

Maxinine spomienky sú doplnené o staré čínske mýty a povery. Celým príbehom sa ako had preplieta legenda o Fa Mu Lan. Je to práve táto mýtická postava, po ktorej je kniha pomenovaná. Fa Mu Lan je ženská bojovníčka z čínskych legiend. Podstúpila náročný tréning, aby mohla pomstiť smrť svojich bratov a dedinčanov v boji proti zlému vládcovi. Z Fa Mu Lan sa stane jedna z najsilnejších bojovníčok v celej Číne a nakoniec vedie celú armádu mužov aj počas tehotenstva. Jej príbeh je silným kontrastom k realite väčšiny čínskych žien. V čínštine sa vraj slovo pre ženu a otroka ničím nelíši. Maxine vyrastala s predstavou Fa Mu Lan a sama sa chcela stať bojovníčkou, tak ako jej hrdinka. Prekonať kultúrne bariéry je však náročné, najmä ak neviete kam patríte. Maxine vyrastala v prisťahovaleckej komunite, preto v momente, keď prichádza do styku so svojimi americkými spolužiakmi v škole, veľmi im nerozumie, a tak radšej mlčí, tak ako aj tisíce ďalších detí prisťahovalcov. Zachádzalo to až do takých rozmerov, že učiteľky radšej deti z prisťahovaleckých rodín pri školských besiedkach nechávali v triedach.

Maxine Kingston píše zaujímavo a pútavo. Jej spomienky nie sú chronologicky radené, je to skôr len prúd myšlienok, ktorý zachytila na papieri. Pohybuje sa na hranici faktov a fantázie, preto je ťažké rozlíšiť, čo sa naozaj stalo a čo je len Maxinina predstavivosť. V knihe Bojovníčka predstavuje Kingston niekoľko kontrastov. Čína a Amerika nemôžu byť viac rozdielne krajiny, jej rodičia v Amerike nikdy neboli spokojní a spomínali na svoju vlasť. V ich spomienkach bola Čína bájna krajina s magickými postavami a prostredím, napriek tomu, že z nej emigrovali kvôli komunistickému režimu.

Pohybuje sa na hranici faktov a fantázie, preto je ťažké rozlíšiť, čo sa naozaj stalo a čo je len Maxinina predstavivosť.

Ďalší kontrast, ktorý nejde prehliadnuť, je mýtus Fa Mu Lan ako neohrozenej bojovníčky a skutočné postavenie čínskych žien v spoločnosti. Neoddeliteľnou súčasťou Bojovníčky je vzťah matky a dcéry. Veľkú časť tvoria spomienky Maxininej mamy, odvážnej Orchidei. Neustály boj medzi týmito dvomi ženami, jedna zastávajúca tradície starej Číny a druhá otvorená novým možnostiam, je prítomný počas celého deja. Odvážna Orchidea je príkladom prísnej a pracovitej manželky a matky, ktorá sa nenechá len tak ľahko obmäkčiť.

„,Číňania natreli zlé nevesty medom a priviazali ich nahé na vrch mraveniska,' povedal mi otec. ,Manžel môže zabiť manželku, ak ho neposlúchne. To povedal Konfucius.' Konfucius, ten mysliteľ."

Bojovníčka zatiaľ čaká na svoj slovenský preklad. Vyšla iba v anglickom origináli pod názvom The Woman Warrior. V českom preklade Válečnice vyšla ešte v roku 1998, a tak sa dá už len horko ťažko zohnať na pultoch antikvariátov. Dúfam, že sa táto pútavá kniha dočká aj svojho slovenského prekladu, aby sa mohla dostať k čo najširšej vrstve ľudí. Bojovníčka nie je typickou autobiografiou. Je písaná niekde na rozhraní spomienok a fikcie. Zaujme vás hneď od začiatku a vašu pozornosť nepustí až do konca.

• Meno autora: Maxine Hong Kingston
  • Knihu vydalo: Macmillan
  • Počet strán: 192