pondelok, 08 máj 2017 21:03

Spoveď

Vydavateľstvo Evitapress vydáva mnoho ženských románov „do kabelky“, no občas im pod prsty zablúdi aj iný rukopis, ktorý si nájde cestu až na pulty kníhkupectiev. Tak sa čitateľom dostane do rúk napríklad Spoveď, skutočný príbeh slovenského kňaza, ktorý svoju lásku venoval niekoľkým mužom. Vrátane Boha.

Náboženstvo je v dnešnej dobe často kontroverznou témou a len niektoré diela vedia skutočne zapôsobiť a ostať v mysliach čitateľov. Adalberto V. Strelec podáva svoj skutočný životný príbeh od narodenia až po súčasnosť nenásilným, úprimným a prirodzeným štýlom a zobrazuje špecifické spojenie cirkvi, kresťanstva a lásky dvoch mužov, ktoré zastáva dôležité miesto v jeho srdci. Okrem toho píše o veciach tak, ako boli a sú – či už je to konkrétna politická situácia, cirkev samotná alebo odpovede sveta na určité otázky.

Spoveď slovenského kňaza, ktorý cítil lásku k mužovi.

„Hoci som mal len málo rokov, málo životných skúseností a ešte menej predstáv o tom, ako to v živote naozaj chodí, v tomto jednom som mal jasno. Raz budem kňazom!“

V prológu Adalberto na troch stranách sumarizuje svoj život a opisuje dôvody, ktoré ho priviedli k tomu, aby napísal Spoveď v takejto podobe. Dúfa, že sa dočká inej reakcie, než bol výkrik talianskeho kňaza: „Sodoma, Gomora!“, keď sa pri spovedi Adalberto priznal, že podviedol svojho druha. Takáto odozva ho urazila, ponížila a rozosmútila. Preto sa rozhodol ukázať svetu pravdu a len pravdu. Láska predsa nie je hriech. Hriech je nemilovať.

Napísal život sám.

Príbeh začína pekne od začiatku – od narodenia Vojtecha (Adalbertovo pôvodné slovenské meno). Ten už odmalička cítil nerozdeliteľné puto s Pannou Máriou a Bohom. Tak sa už od štyroch rokov držal predstavy, že bude raz kňazom. Autor ďalej priamo písal o svojich prvých sexuálnych skúsenostiach s mužom, pričom opismi rozhodne nešetril ani po zvyšok knihy. To sa niektorým ľuďom môže zdať pohoršujúce, no on sa rozhodol povedať celú pravdu, a to so všetkým, čo k tomu patrí.

Adalberto nás ďalej sprevádza svojím životom počas obdobia na vojne a na svojich cestách svetom: spomína, ako emigroval do Rakúska či žil v Spojených štátoch, Bolívii a v Taliansku, kde si zmenil meno a kde ostal až doteraz. Autor vie bezpochyby písať otvorene, jednoduchým, no silným štýlom, dušou a najmä realisticky, o čom svedčia detailne popísané smutné i radostné situácie. Čitateľom dáva možnosť spoznať neľahké, no pekné roky, ktoré prežil na univerzite v Ríme či na misijnom pobyte. Zároveň hovorí, ako sa stretol s diskrimináciou, nečestnosťou a biedou, ale aj láskou, ochotou a šťastím.

„Keby človek tušil, čo ho čaká o hodinu, zajtra, o mesiac, o rok... Keby to človek naozaj tušil, vedel by som, že sa vo Viedni ocitnem čoskoro znova. Lenže človek nevie, ani čo bude o minútu či o sekundu. Myslím si, že to dáva životu svojské čaro. Je nevyspytateľný, nenaprogramovateľný, robí si s nami, čo sa mu zachce. Človek mieni, Pán Boh mení, pekné príslovie. Len my si myslíme, že je to inak, a robíme si veľké plány do budúcnosti...“

Román od srdca aj o kritike cirkvi.

Mnoho ľudí má predsudky voči homosexuálom, kňazom, tejto kombinácii či voči kresťanom samotným. Pravdupovediac, malé pochybnosti som pred čítaním tejto knihy mala i ja, keďže takýto typ literatúry bežne nečítam, ale skutočne som sa nemala čoho obávať. Spoveď je písaná srdcom obyčajného, slušného a inteligentného človeka, ktorý srší láskou a úprimnosťou. Je až na neuverenie, že toto dielo je biografiou a nepatrí do fikcie.

Ak autor skutočne prežil všetko, čo nám predložil, tak je táto kniha ozaj pravým dôkazom toho, že ak človek koná dobro úprimne a s láskou a rozdá aj to posledné, čo má, vráti sa mu to. Adalberto stretol mnoho úžasných ľudí, ktorí sa stali jeho rodinou. Predstavuje neskutočnú osobnosť konajúcu dobro a pomáha každému v takej miere a množstve, koľko si v skutočnosti zaslúži. Ak máte chuť na netradičné dielo a chcete počuť kresťanskú vieru pravdivo zo slov človeka, ktorý ňou žije už od narodenia, Spoveď vám toho môže veľa ponúknuť.

• Meno autora: Adalberto V. Strelec
  • Knihu vydalo: Evitapress
  • Počet strán: 328