nedeľa, 07 máj 2017 09:12

Dievča, ktoré porazilo Islamský štát

Bola len nevinné slabé dievča. A porazila ich. Porazila Islamský štát. Je nutný ešte iný dôvod, prečo by ste mali siahnuť po tejto knihe?

Príbehy, ako je ten Faridin, musia byť rozpovedané. Najmä v čase, kedy je každý moslim či imigrant považovaný za teroristu a člena Islamského štátu. Napínavý, dramatický a hlavne skutočný príbeh rozšíri každému čitateľovi obzory a možno sa začneme zaujímať aj o veci, ktoré sa dejú ďalej ako len za susedovým plotom a sú oveľa závažnejšie ako najnovšie klebety z kruhov našej smotánky.

Mužov zabili a ženy odvliekli.

„O chvíľu som ostala sama. A vtedy som ich zbadala. K našej dedine sa blížilo trinásť áut. Nie rozhegané pikapy, na ktorých dorazili Arabi, ale nové biele obrnené vozidlá s ťažkou vojenskou technikou. V každom sedeli bojovníci IS v čiernych uniformách. Potlačila som výkrik. V panike som zbehla dolu a volala som na otca. ,Už idú, už idú!´ vrešťala som. ,Už nás idú zabiť!´“

15. august 2014 – pre niekoho bežný letný deň. Možno ste boli na dovolenke, možno si užívali slnečné lúče, a možno sa len tak povaľovali, čítali knihu či pozerali film. Pre Faridu, jej rodinu a dokonca celú ich dedinu to však bol deň, na ktorý nikdy nezabudnú. Irackú dedinku Košo v ten deň prepadli stúpenci teroristickej organizácie Islamský štát. Mužov zabili a ženy odvliekli. Medzi nimi aj mladú a odvážnu Faridu. Na dlhý čas sa stala otrokyňou. Hoci to bolo zo dňa na deň neznesiteľnejšie, nevzdávala sa a vytvorila s niekoľkými ďalšími zajatkyňami strastiplný plán, s ktorým buď vyhrajú, zomrú alebo ešte horšie.

Ak vás zaujme, nebudete vedieť prestať

Farida v knihe ponúka nielen svoj životný príbeh, ale zároveň aj skutočný obraz toho, ako to na blízkom východe funguje. Nie každý moslim je terorista, no tí, ktorí sú, sa nezastavia pred ničím. Farida otvorene opisuje hrôzy, ktoré musela zvládnuť a ktoré zároveň mnohí neprežili. Takže, ak uprednostňujete jemnejšie príbehy, táto kniha práve nemusí byť vašou šálkou kávy. Skutočne nejde o jednoduché čítanie, no ak vás zaujme, nebudete vedieť prestať.

„Utekali sme k drevenému plotu, ktorý obkolesoval jeho pozemok. Lenže nedostali sme sa ďaleko, dvaja bojovníci IS, ktorí strážili na blízkej križovatke, nám vykročili oproti a zahradili nám cestu. Abú Arram nás dohonil. ,To sú moje jazídky,´ dychčal. ,Môžeš to dokázať?´ spýtali sa bradáči. ,Pravdaže,´ uistil ich. ,Mám od nich papiere.´ Keď mu členovia IS skontrolovali doklady, založili nám putá a odviedli nás späť do väzenia. ,Dávaj si na ne lepší pozor!´ radili mu so smiechom.“

Farida prežije a vyhrá nad silami Islamského štátu

Z názvu je jednoznačné, že Farida prežije a vyhrá nad silami Islamského štátu. Aj napriek tomu však počas čítania neustále tŕpnete, či to zvládne a ako porazí všetky nástrahy. Spolu s ňou bojujete pri čítaní o holý život, uvažujete, či sa ešte stretne s členmi rodiny. Je absolútne nepredstaviteľné, aké hrozné musí byť, keď neveríte, či sa kvôli vojne ešte niekedy vrátite domov, či vaša rodina ešte existuje.

Dievča, ktoré porazilo Islamský štát je kniha, ktorá vás po prečítaní zasiahne. A ani jedna minúta strávená pri čítaní Faridinho príbehu podľa mňa nie je premárnená. Každému, kto po nej siahne, ukáže iný svet. Svet, v ktorom by sme my, zvyknutí na úplne iný život, nezvládli azda ani jeden deň.

• Meno autora: Farida Khalafová, Andrea C. Hoffmannová
  • Národnosť: iracká
  • Počet strán: 240