štvrtok, 09 marec 2017 18:21

Pařížský polibek

Paríž na sklonku 19. storočia bol povestný svojou bohémou. Stal sa miestom, kde žili, tvorili a stretávali sa umelci každého druhu. Rodili sa tu významné slávne a nezabudnuteľné diela, s ktorými ruka v ruke kráčala aj láska, vášeň a zrada.

Pařížský polibek v sebe zosobňuje vášnivý a v mnohých ohľadoch tragický vzťah medzi dvomi výraznými osobnosťami francúzskeho umenia – a to geniálneho Augusta Rodina, ktorý sa považuje za najväčšieho sochára od michelangelovských čias, a jeho talentovanej žiačky, Camille Claudelovej, ktorá vo veku necelých dvadsať rokov tvorila také sochárske diela, že sa pri nich niektorí červenali a ostatní od nich pre jej schopnosť vdýchnuť dielu život nemohli odtrhnúť zrak.

Vášnivý a tragický vzťah Augusta Rodina a Camille Claudelovej.

Príbeh, ktorý nenechá žiadne oko suché, vnímame prostredníctvom Camillinej priateľky Jessie Lipscombovej, talentovanej anglickej umelkyne – sochárky, ktorá prichádza v 80. rokoch 19. storočia do Paríža, aby sa stala žiačkou fenomenálneho Rodina. V ateliéri pracujú spolu s Camille od svitu do mrku, pretože sa obe chcú vyrovnať mužom a dokázať, že aj žena môže byť úspešnou sochárkou.

„Camille stála před sousoším jako uhranutá. ,Ta žena po něm touží. Má v sobě vášnivost, která obvykle přísluší mužům. Přitahuje si ho blíž, zatímco on ještě váhá. Je to poslední okamžik před mileneckým objetím.´
Rodin a Camille si vyměnili dlouhý pohled a já si znovu připadala jako voyeur.“

Jessie, zvyknutá na bezpečie a istotu rodinného a tak trochu snobského života v Anglicku, sa v Paríži stretáva so skutočným životom, ktorý nereprezentuje len Saint-Germain s vychytenou parížskou smotánkou. Dostáva sa aj do ulíc rozmarného Montmartru, kde spoznáva nielen vykričané podniky, ale stretáva sa tam aj s prostitútkami či inými platenými spoločníčkami, ktorými predtým pohŕdala. Zároveň sa však zoznamuje s umelcami tej doby, či už ide o kontroverznú lesbickú maliarku Rosu Bonheurovú, alebo maliarov Henriho de Toulouse-Lautreca či Suzanne Valadonovú. Jessie život v Paríži pohltí, rovnako ako pohltí Camille zakázaný a nebezpečný vzťah s Rodinom. A je len otázkou pár rokov, kedy Camille táto známosť aj zničí.

Ženám sa chyby netolerujú.

Čitateľov tento biografický román nezničí, ale rozhodne pohltí. Nielen pre tragický osud Camille Claudelovej, ktorá nebola pripravená na takýto úspech a hlavne nechápala, že ženám sa chyby netolerujú. Príbeh vás natoľko vtiahne do deja, že budete vidieť, ako sa vám beztvará kaša začne meniť na nádherné nezabudnuteľné diela a zo strán vám budú ožívať Občania z Calais, Brány pekla, Bozk, Danae či Giganti.

Veľa sa dozviete o tom, ako to vtedy chodilo, aké bolo nesmierne náročné postavenie žien, umelkýň, ale aj mužov – umelcov, pokiaľ sa ich tvorba nestretla s očakávaným úspechom. Spolu s nimi sa budete pohybovať na okraji spoločnosti a neraz sa ocitnete nad priepasťou, ktorej temnota vás dokáže zničiť.

„Rosa zastavila a vážně se mi zahleděla do očí. ,Poslouchej, co ti povídám, Jessie, nebo se dočkáš veliké bolesti. Tady nejsme v bezpečí londýnských kaváren. Tohle je pařížská džungle, v níž slídí nelítostní dravci. Na pohled se mohou zdát exotičtí a okouzlující, ale jediná pravidla, kterými se řídí, jsou jejich instinkty a touhy. Buď opatrná, nebo tě sežerou.´ Kývla směrem ke Camille, která seděla u stolku a skicovala tanečníky. ,Ta je ještě nebezpečnější než Georges. Nemá žádné zábrany, jenom animální pudy.´“

Paralelne s týmto príbehom sa bude odohrávať príbeh iný – rovnakých postáv, avšak o štyridsať rokov neskôr. Jessie sa rozhodne nadviazať na dávno stratené priateľstvo a vyhľadať Camille, o ktorej celé tie roky nepočula. No to, čo zistí, ju zlomí a nakoniec nezostane nič, len plakať pre nich všetkých a spomínať na zlatisté slnko parížskych popoludní.

Zostali jej len spomienky na zlatisté slnko parížskych popoludní.

Oceňujem, že autorka Maggie Ritchieová citlivo posúdila dostupné informácie a napísala román, ktorý môžeme považovať za hodnoverné rozprávanie. Iste, nevyhla sa fabulácii, na čo má plné právo, ale nenarušila pri tom celistvosť textu. Pohrala sa so slovami, preto sa aj časti, kde sa v rozprávaní posúva o štyridsať rokov neskôr, vyznačujú plynulými prechodmi a nepôsobia násilným, skôr prirodzeným dojmom.

Jessie Lipscombová napokon nezostala zabudnutá – stala sa súčasťou jedného z najväčších mileneckých príbehov. Aj dnes, po viac ako sto rokoch nás dokáže osloviť, zamávať našimi citmi a prinútiť nás zamyslieť sa nad radosťou a bolesťou – či nám stojí pár ukradnutých chvíľ za to, aby sme zo spomienok na ne dokázali vyžiť do konca života.

• Meno autora: Maggie Ritchieová
  • Národnosť: škótska
  • Knihu vydalo: Metafora