streda, 01 marec 2017 14:43

Outsider - Môj dobrodružný život

Frederick Forsyth sa stýkal s obchodníkmi so zbraňami, bol uprostred občianskych vojen, takmer ho trafil MiG, v Guinei-Bissau pristál v centre krvavého prevratu, zatkla ho Stasi, IRA ho donútila sťahovať sa do Anglicka, bežne sa kontaktoval s mafiou a s podsvetím... Mohli by sme takto pokračovať hádam na ďalších tristo stranách. Nechajme ho však, aby nám svoj príbeh vyrozprával sám.

Výrazná osobnosť, oceňovaný spisovateľ špionážnych trilerov, ktoré mrazia hlavne preto, že mnohé z opisovaných scén prežil na vlastnej koži. Dlhé roky bol novinárom BBC a bol vždy priamo v centre svetového diania. No napriek tomu dnes už 78 ročný muž píše, že sa vždy cítil a stále cíti ako outsider. Je také niečo vôbec možné?

Nudný opis zaujímavého života.

Láska k dobrodružstvu u neho začala, keď mal iba šesť rokov a otec ho brával do svojho lietadla. Vtedy sa malý chlapec zaprisahal, že raz bude riadiť stíhačku. Ako teenager trávil letá v Nemecku, Francúzsku a Španielsku, kde sa priučil jazykom, čo mu neskôr pomohlo v kariére novinára. V šestnástich už vedel riadiť lietadlo. Ako pilot sa živil tri roky, potom sa stal zahraničným korešpondentom. Po trojročnej spolupráci s Angličanmi sa premiestnil do Paríža a okrem iného pozoroval snahy o útoky na prezidenta de Gaulla. Jeho pozorovanie ho neskôr viedlo k napísaniu mimoriadne úspešného románu Šakal, ktorý ho vytrhol z núdze. Prvý rukopis napísal za 35 dní v priateľovom byte v Londýne. Vydavateľ si uvedomil, že pred ním stojí budúca hviezda a ponúkol mu zmluvu na ďalšie tri knihy. Takto sa zrodil fenomén Frederick Forsyth.

„A konečne, odmietala moje ponuky, že ju odveziem domov. Po niekoľkých hodinách vášnivých milostných hier trvala na tom, že si chytí taxík na Frankfurter Strasse. Jedného dňa som na stanovišti zbadal taxikára, čo ju vozieval, a za tučné prepitné v západných markách mi prezradil, kam Sigi chodieva.“

Od takého slávneho autora čitatelia čakajú omnoho viac.

Vo svojich spomienkach nás povedie z jedného miesta na druhé, horúčkovito bude menovať jednu postavu za druhou a z rukáva vysype nepredstaviteľné množstvo informácií a detailov. Nečudo, že chvíľami sa v tom človek stráca. Pre jeho autorský štýl je typický realistický opis udalostí, ktoré sa buď stali, alebo sa mohli stať presne tak, ako ich uvádza vo svojich knihách. V životopise táto črta vystupuje ešte viac na povrch a stáva sa najvýraznejšou vlastnosťou rukopisu, ktorý je pravdivý, až z toho mrazí. Dozvieme sa aj niekoľko jeho tajomstiev, ktoré doteraz nezverejnil.

„Paríž sa v tom čase zmietal v kríze. Práve vyšlo najavo, že prezident de Gaulle celé mesiace vo Vichy tajne rokoval s alžírskym hnutím odporu a na 1. júl 1963 naplánoval ústup Francúzska z krvavej vojny o nezávislosť, čo malo znamenať osamostatnenie Alžírska.“

Hoci názov knihy napovedá, že sa v nej ponoríme do autorovho vnútra a odhalíme motívy a emócie, nestalo sa to. Načrtne zopár tém, kde letmo zachytíme strach, traumu a pocit existenciálnej osamelosti, ale ako „správny muž“ (podľa svojich vlastných kritérií a zákonov) nás nepustí hlbšie, ku koreňom svojej osobnosti. Pre niekoho sa takáto autobiografia stáva iba prechádzkou po škrupine, cez ktorú neprenikne dovnútra. Ale iba tlčúce srdce dokáže rozpohybovať celý organizmus a práve emócie, vzťahy a ľudskosť nás na iných zaujímajú.

Pre jeho autorský štýl je typický realistický opis udalostí

„Celá posádka tanku bola presvedčená, že už o pár dní sa zúčastní útoku na Hitlerov Atlantický val v oblasti Pas-de-Calais. Mnohí sa určite nazdávali, že sa už nevrátia. Hlboko sa mýlili.“

Po tejto knihe by mali túžiť najmä milovníci faktov a Forsythovej tvorby ako takej. Ak ste roky obdivovali jeho spisovateľský talent a túžite si usporiadať svoje poznatky do ucelenej podoby, určite po knihe siahnite. Ak ste však doteraz o ňom nepočuli, nemôžeme vám garantovať, že vás kniha zaujme. Tak ako jeho život, aj kniha o ňom je príbehom novinára a novinár málokedy dá na papier sám seba. Text akoby prešiel chladnou cenzúrou až z neho ostali iba kostričky zo skrine, ktoré po pár rokoch oprášil. Od takého slávneho autora čitatelia čakajú omnoho viac. Dostanú však len nudný opis zaujímavého života.

• Meno autora: Frederick Forsyth
  • Národnosť: britská
  • Počet strán: 384