pondelok, 30 január 2017 13:32

Púšť pod oknom Doporučený

Hovorí sa, všade dobre, doma najlepšie. Pre väčšinu ľudí to platí, no stále sú medzi nami moderní nomádi, ktorí neobsedia na jednom mieste a túžba spoznať nepoznané ich ženie ďalej. Niektorých zaveje na rôzne miesta sveta povaha, iných práca. Tak trochu oboje platí pre Soňu Bulbeck.

Soňa Bulbeck píše obvykle knihy situované do arabského sveta, ktorý sa stal jej druhým domovom. Verné čitateľky určite dobre poznajú jej trojicu na seba nadväzujúcich kníh Ženy z Rijádu, Z Rijádu do svetaVo svete a v Rijáde. Najnovší autorkin počin sa od predošlých diel odlišuje. V Púšti pod oknom prerozprávala svoj život tak, ako ho ovplyvnili krajiny, ktoré navštívila a najmä tie, v ktorých žila. Ide teda o dielo niekde na pomedzí cestopisu a životopisu.

Od geológie a baníctva prešla k divadlu a literatúre

Spisovateľka sa narodila v rodine evanjelického farára a tak už od detstva nebola ukotvená na jedno miesto. Adresu bydliska menila celá rodina podľa toho, kam bol otec – farár vyslaný slúžiť. V prvých kapitolách sme preto doma, na Slovensku. Z malých obcí sa presúvame do Dolného Kubína, kde navštevovala základnú školu a neskôr do Bratislavy, kde vyštudovala strednú. Fakt, že bola dcérou duchovného, jej v totalitnom režime bránil študovať to, čo chcela, preto po niekoľkých neúspešných pokusoch študovať vysnívanú školu odišla na techniku do Košíc. Konkrétne na Banícku fakultu Vysokej školy technickej v Košiciach.

„Obývam tu byt zariadený vecami, ktoré mám rada. Mám tu pohodlnú posteľ, pod oknami bazén a palmový háj. Mám tu manžela a priateľov, zaujímavú prácu, dokonca aj amatérske divadlo som tu založila! Čo viac človek potrebuje? Mne to jednoducho stačí na to, aby som sa tu cítila šťastná.“

Vyštudovaná baníčka sa opäť sťahovala, tentokrát za prácou. Jej prvé miesto bolo v Banskej Štiavnici, kde prežila 21 rokov. Práve tam sa od geológie a baníctva dostala bližšie k umeniu, k divadlu a začala učiť literárno-dramatický odbor na Základnej umeleckej škole. Divadlo bolo prostriedkom, ktorý rozšíril jej cesty do sveta a pomohol jej dostať sa na miesta, o ktorých predtým len čítala.

Divadlo bolo prostriedkom, ktorý rozšíril jej cesty do sveta

Napriek tomu, že najviac rokov žila autorka práve tu, na Slovensku, väčšinu kapitol jej knihy tvoria zahraničné mestá i štáty. Niektoré navštívila len na chvíľku, na pár dní v rámci dovolenky, alebo v nich strávila chvíle tvorivého divadelného pobytu. Občas sa dostala niekam vďaka svojej príjemnej a priateľskej povahe, ktorá je naklonená pomáhať – a vďakou za pomoc bol trebárs pozývací list do Tel Avivu v Izraeli. Nič zo svojej životnej cesty nevynechala, na nič nezabudla. Čitatelia a čitateľky spolu s ňou prejdú Maltu, Francúzsko, Grécko, Kanadu, Líbyu a mnoho ďalších krajín.

Román sám je, ako hovorí autorka, akýmsi súpisom jednotlivých miest, ktoré ovplyvnili jej život. Vymenováva, kde všade bola a čo videla a veľa priestoru je venovaného práve arabským krajinám, ktoré vôbec nie sú také rovnaké, ako by sa nám mohlo zdať. Aj tam sú odlišnosti a rôzne pravidlá. Mesto Rijád v Saudskej Arábii je tým, v ktorom Soňa Bulbeck dodnes žije, tvorí a pracuje. Preto má právo na označenie domov, hoci domov, na Slovensko, sa autorka pravidelne vracia. Momentálne síce len ako návštevníčka, ale svoje korene nezaprie.

... súpis jednotlivých miest, ktoré ovplyvnili jej život

„V jedno popoludnie ma zobrali aj na skúšku svojho spevokolu. Dostala som na papieri vytlačené slová piesne a spievala s nimi. V prestávke sme sa opäť rozprávali... zase o Slovensku... o tom, aké to bolo kedysi, aj o tom, čo sa zmenilo. Až teraz, keď som to ja, čo cestujem na Slovensko zhruba raz za rok, to chápem... teraz som to ja, kto spomína a porovnáva.“

Milá knižka Púšť pod oknom je vhodná skôr pre tých, ktorí v spomínaných mestách a krajinách žili alebo žijú, prípadne tam študovali, preto v nich konkrétne ulice, budovy či pamiatky môžu vyvolať určité asociácie, príjemné spomienky, snívanie. A tiež zaujme pravidelné čitateľky Soňy Bulbeck, pretože v tejto knižke majú možnosť pozrieť sa na pozadie svojich obľúbených kníh a možno pochopiť, ako a prečo vznikali.

• Meno autora: Soňa Bulbeck
  • Knihu vydalo: Marenčin PT
  • Počet strán: 256