CitajFilmy

utorok, 15 november 2016 15:39

Anjouovci - Princovia s kvetmi ľalie

Aj keď dynastia Anjouovcov pochádza z Francúzska, jej osud sa spája aj s priestorom dnešného Slovenska. O tom, ako z neho vzišli najdôležitejší uhorskí panovníci, rozpráva Jaroslav Perniš v knihe Anjouovci - Princovia s kvetmi ľalie.

Pôvod Anjouovcov, jednej z mnohých vetiev Kapetovcov, sa dá vystopovať až do 9. storočia, pričom zakladateľom bol istý bohatý parížsky mäsiar. Už konkrétnu dynastiu Anjouovcov založil ctižiadostivý Karol I. v 13. storočí. Potom sa až neuveriteľne rýchlo rozrástli a zasiahli do vysokej politiky celého starého kontinentu. Z rodného Francúzska si to nasmerovali cez Apeninský polostrov až do Uhorska a Poľska, ale tiež do Grécka, Jeruzalema a Konštantínopolu.

Karol Róbert začal bojovať o uhorskú korunu už keď mal dvanásť rokov.

„Karol I. bol múdry muž zdravého úsudku, udatný bojovník, prísny a obávaný panovník. Bol šľachetný a vznešený, mal veľkolepé plány a bol si istý v uskutočňovaní každého veľkého diela.”

Cez najdôležitejších členov Anjouovcov sa dostaneme až ku Karolovi Róbertovi. Už ako malý chlapec musel bojovať o korunu v Uhorsku. Po vymretí Arpádovcov sa tam uvoľnil trón, na ktorý si nárokovali hneď niekoľkí uchádzači. Karol Róbert bol jedným z nich a dlhé roky zvádzal boje o uznanie titulu uhorského kráľa. Bol korunovaný trikrát a boje s českým kráľom Václavom III., bavorským vojvodom Ottom III., ale aj uzurpátorom Ladislavom Kánom, ako aj s mocnými uhorskými magnátmi nakoniec skončili pre neho víťazne.

„Už štyri mesiace po vymretí Arpádovcov sa Karol Róbert objavil pri Ostrihome, kde ho zvolený ostrihomský arcibiskup Gregor údajne v nejakom stane korunoval narýchlo zhotovenou korunou za uhorského kráľa.”

Karol Róbert mal, našťastie, syna, ktorému zanechal Uhorské kráľovstvo a mohol pokračovať v jeho výbojnej politike. Ľudovít Veľký vďaka otcovi získal poľskú korunu, čím vytvoril poľsko-uhorskú personálnu úniu. Zapojil sa aj do sporu o neapolskú korunu, čo však dopadlo neúspešne. Ľudovít po sebe nezanechal žiadneho syna, preto sa snažil svoje dve dcéry čo najlepšie vydať. Staršia Mária si vzala Žigmunda I. Luxemburského, syna cisára Karola IV. a mladšia Hedviga sa stala dedičkou poľského trónu.

Ľudovít Veľký sa často zdržiaval na území dnešného Slovenska.

„Ľudovít Veľký vládol v Uhorsku štyridsať a v Poľsku dvanásť rokov. Do histórie týchto stredovekých kráľovstiev vstúpil ako panovník s veľkými ambíciami, organizátor mnohých vojenských výprav a autor dynastických plánov.”

Po jeho smrti zakrátko umierajú aj jeho dve dcéry, a tak sa cesta Anjouovcov končí. Aj keď Karol Róbert a Ľudovít Veľký vládli na uhorskom tróne necelé storočie, krajina vtedy zaznamenala najväčší rozmach.

Jaroslav Perniš pôsobí ako učiteľ fyziky a chémie na prievidzskom gymnáziu. Okrem toho je jeho koníčkom stredoveká história. Zaujímajú ho predovšetkým osudy rodu Kapetovcov. Má rád príbehy slávnych ľudí z dávnych čias, tajomstvá, legendy a povesti, ktoré sú s nimi späté, rád spoznáva a znova prežíva osudy kráľov, panovníkov, odhaľuje ich názory a postoje v najrôznejších životných situáciách, sleduje ich šťastné i tragické okamihy. Je autorom viacerých kníh: Vznešená žena stredoveku, Kráľovné v tieni katedrál, Kráľovné renesancie, Jej veličenstvo smrť, Slzy mocných, Majestát skropený krvou.

Publikácia Anjouovci je obsiahlym zhrnutím najdôležitejších postáv tohto rodu, s prihliadnutím na naše historické územie. Autor zozbieral pozoruhodný materiál, častokrát porovnáva viacero zdrojov a polemizuje nad tým, ako to naozaj mohlo byť. To je presne to, čo by nemalo v každej historickej knihe chýbať. Nečakajte však nič románové. Kniha je len pre naozajstných fajnšmekrov histórie.

Autor hovorí hlavne o snoch a plánoch hlavných aktérov.

Autor nás najprv zoznámi s najstaršími predkami dynastie, potom nám predostrie pomery v Uhorsku za posledných Arpádovcov a zavedie do boja o uhorskú korunu. Osvetlí nám aj pomery v Čechách za posledných Přemyslovcov, pomery v Poľsku, boje o poľskú korunu a nakoniec boje o neapolskú korunu. Na pomerne malý počet strán to je naozaj veľké množstvo problémov. Aby sa čitateľ nestrácal, ponúka Perniš na konci genealogické tabuľky všetkých spomenutých rodov.

Rieši sobášnu politiku, dynastické vzťahy, intrigy, boje a víťazstvá a porážky voči iným panovníckym rodom. Na hlbšie polemiky alebo väčšie vyzdvihnutie dvoch uhorských Anjouovcov nie je v knihe priestor. Preto sa napríklad nedozvieme, že Karol Róbert a Ľudovít Veľký boli svojho času veľkými reformátormi.

Kniha Anjouovci - Princovia s kvetmi ľalie je výpravným dobrodružstvom, ktoré nám predstaví najdôležitejších aktérov rodu, ale aj ich najdôležitejších spojencov a rivalov. Ak máte slabosť pre históriu, určite si publikáciu nenechajte ujsť. Je nabitá informáciami, ktoré vás obohatia a zvýšia váš ďalší záujem na maximum.

• Meno autora: Jaroslav Perniš
  • Počet strán: 320
  • Dátum vydania: pondelok, 01 august 2016