nedeľa, 30 október 2016 07:49

Mánie

Boli sebeckí, holdovali alkoholu aj drogám, experimentovali so sexom, s očarením podliehali tým najnižším pudom i ľuďom. Všetko najmä preto, aby mali o čom písať.

Kniha Mánie je, povedané jednoducho, knihou o životoch a o osudoch najznámejších beatnikov: Allana Ginsberga, Jacka Kerouacka, Billa Burroughsa, Neala Cassadyho a ďalších. Autori chceli odhaliť akí boli, ako žili, čo si vážili predstavitelia beat generation a ako sa všetky tieto aspekty odrazili v ich tvorbe. Zamerali sa na obdobie rokov 1944 – 1957, ktoré bolo v ich životoch hádam najturbulentnejšie.

životy a osudy najznámejších beatnikov

Lucien Carr, obdivovateľ Rimbauda a milenec Kerouacka, bol neuveriteľne krásny a zároveň bystrý darebák. Bol stredobodom skupinky priateľov, ktorí si neskôr začali hovoriť beat generation. Práve Lucien bol ten, kto zabil. A kto do svojho skutku, hľadaním pomoci, namočil aj Kerouaca a Burroughsa. V ich životoch nastal zlom, pretože, hoci ani dovtedy neboli počestnými a vzornými študentmi, okúsenie tohto druhu zážitku priateľov definitívne poznačilo. Priťažujúcou okolnosťou pri riešení prípadu vraždy bola homosexualita aktérov. Jacka, ako spolupáchateľa (pomáhal Lucienovi zbaviť sa usvedčujúcich dôkazov), preto dostal z väzenskej cely až sobáš.

„Když na něj přišel maniakální záchvat, pil kanadskou whisky, žvýkal střepy koktejlové sklenky a vybíral si ze zkrvavených zubů ostré úlomky. Pokud dostal chuť na drsnější zábavu, močil z oken. A když ho posedly ďábelské móresy, roztrhal Bibli.“

Drogy, alkohol, sex, filozofia, štúdium. Všetko v spoločnosti mužov, ženy k životu nepotrebovali. Mužský svet, mužské pravidlá. Ja chcem, ja urobím. Záväzky, manželka, dieťa, povinnosti, dlhy... Pre tých, ktorí sa hlásili k beatnikom, to boli všetko somariny, nepodstatné hlúposti, nad ktorými sa nehodno vôbec pozastavovať. Ich manželky, rodičia či pedagógovia mali, samozrejme, odlišný názor.

drogy, alkohol, sex, filozofia, štúdium

Herbert Huncke, drogový díler, kriminálnik, sexuálny vodca, muž podsvetia. Univerzitných študentov (Burroughsa, Kerouaca, Ginsberga) fascinoval. Allen Ginsberg, aj napriek negatívnej skúsenosti s ním, ho prichýlil, keď už Herbert nemal kam ísť a bol na jednoznačnej ceste stať sa bezdomovcom. Allen mu poskytol prístrešie, stravu a starostlivosť, čím ho dostal z najhoršieho. Nebolo to ale celkom nezištné, Herbert bol pre neho, ako aj pre ostatných, zdrojom inšpirácie. Bol to človek nízkych pudov, pochádzajúci z biednej vrstvy, ale zároveň akosi jej vládnuci a aj to k nemu mladých mužov priťahovalo. Vedeli, že pri ňom majú o inšpiratívny zdroj pre svoje literárne diela postarané.

Súčasťou života skupiny beatnikov bolo pravidelné prestupovanie zákona, s čím sa nie všetci dokázali vyrovnať. Ich osudy boli spletité, nik z nich nekráčal ružovou záhradou. Zväčša neboli chápaní ako väčšina, čomu sa však nemožno čudovať, keďže sa oni sami od tej väčšiny snažili dištancovať. A veru smutné a osamelé boli osudy odmietaných spisovateľov...

Práve tu sa dozviete a o tom, ako vznikol román Jacka Kerouacka Na ceste, ktorý je inšpirovaný jeho skutočnými cestami s Nealom Cassadym. Nechýbajú informácie o Allenovi Ginsbergovi, súvisiace s jeho psychickým stavom, ktorý ho doviedol až do psychiatrickej liečebne. Je to nepochybne dobre napísaná a dobre sa čítajúca zaujímavá kniha, keďže je o ľuďoch, ktorí boli všetko možné, len nie obyčajní, nudní, morálni. Kerouack sám považoval ich generáciu za šialenú.

Boli všetko možné, len nie obyčajní, nudní, morálni.

„Allen psal, psal a psal. Zaplnil celkem sedm stránek s jednoduchým řádkováním a nevhodně zvolená slova přeškrtával sérií XXXX. Když nakonec povolil v soustředění, věděl, že to dokázal. Prorazil hráz, která bránila rozletu jeho básnické imaginace. A s divokostí hebrejského proroka promluvil jménem šílených mužů i žen ve svém životě.“

Vedeli ste? Keď Allen Ginsberg prvýkrát verejne recitoval svoju báseň Kvílenie, poslucháči plakali... Po určitých peripetiách vydal výber jeho poézie Lawrence Ferlingetthi, majiteľ nakladateľstva a kníhkupectva City Light Books. Kvílenie však bolo odsúdené ako obscénna báseň a Ferlinghetti bol preto za jej knižné vydanie súdený. Súdny proces, v ktorom proti sebe stáli sloboda prejavu a obscénnosť, rozvíril vtedajšiu verejnú mienku. Všeobecne boli vulgarizmy v literatúre prijímané negatívne.

V závere diela sa nachádzajú stručné, ale nie nudné biografické údaje najznámejších beatnikov. Obom autorom, Ronovi Collinsovi a Davidovi Skoverovi, sa v tejto publikácii podarilo oboznámiť čitateľa so životom jednej generácie, ktorá bola výnimočnou. Spojením faktov do príbehu vznikol pútavý celok, ktorý má perspektívu osloviť i tých, ktorí beat generation nepoznajú, alebo sú voči nej ľahostajní. A aj keď nebolo možné urobiť to ako súhrn absolútne všetkého diania, tento výber i spôsob podania hodnotím ako vynikajúci.

„Ferlinghetti se mánie, která ukazovala tímto směrem, nikdy osobně nezúčastnil. Nebyl blázen do aut jako Neal Cassady, nebyl alkoholik jako Jack Kerouack, náruživý střelec jako Bill Borroughs ani člověk se sklony k šílenství jako Allen Ginsberg. Jistě, znal je a měl je rád, ale jejich střeštěné chování se ho netýkalo.“

• Meno autora: Ron Collins, David Skover
  • Knihu vydalo: Metafora
  • Počet strán: 374