nedeľa, 21 apríl 2013 08:00

Madame de Pompadour

(5 hlasov)

„Dieťa moje, jedného dňa budeš favoritkou francúzskeho kráľa. V tvojom osude vidím korunu zahalenú tajomstvom.“

Madame de Pompadour, očarujúca bytosť, ktorá opantala srdce francúzskeho kráľa a nastúpila na cestu k moci možno najvyššej v štáte.

Jeane–Antoinette Poissonová, rodená Parížanka. Narodila sa v čase, keď Francúzsko prišlo o Ľudovíta XIV., kráľa Slnko, a na trón zasadol 11–ročný Ľudovít XV., pod vedením regenta Filipa Orleánskeho. Už v mladom veku jej matka predurčila, že zaujme kráľa. Mala sa stať kráľovou favoritkou a zabezpečiť rodine výhody. Dostávalo sa jej tej najlepšej výchovy. Umenie písať pre ňu nebolo neznáme, obratne dokázala vyjadriť svoje myšlienky. Poznatky mala aj z oblasti prírodovedy, umenia či filozofie. Navyše ako žena dokázala šikovne maskovať každý prejav únavy i slabosti. Toto všetko a ešte omnoho viac prispieva k faktu, že v spoločnosti spisovateľov a filozofov sa cítila, ako sa vraví, ako ryba vo vode. Nadobudla priateľské vzťahy s Voltairom, ktorý sa aj vďaka nej snažil získať lepšie postavenie v spoločnosti.

Grillandimu sa prostredníctvom tejto knihy, tohto spracovania života jednej osobnosti, podarilo porozumieť a čitateľovi jasne objasniť dobu, kedy osvietenský človek túži prekračovať hranice vlastných možností, pričom je vystavený rizikám presvedčenia o sile vlastného rozumu. Ponúka nám exkurz do doby, v ktorej sa filozofia, politika, ekonómia a spôsob života prelínali v jednej osobe. Vykreslil obraz Madame Pompadour, ktorý je odmýtizovaný, protirečivý, všestranný a hlavne hlboko ľudský.

Kniha ponúka komplexný obraz o živote Pompadourky. Hoci sa stala kráľovou milenkou a je jednou z najznámejších, málo z vás možno tuší, že aj na politickej scéne bola ako doma. No vždy, za každých okolností, sa snažila správať ľudsky. A preto pri čítaní knihy objavujeme nielen jej životný osud, ale sme ochotní sa s ňou stotožniť. Spolu s ňou sa radujeme i smútime. Prežívame všetky následky nástrah, ktoré jej neprajníci pripravujú.

A hoci Grillandi o deji vraví nezúčastnene, čitateľ je doň vtiahnutý s túžbou byť aspoň chvíľu súčasťou tej prepychovej nádhery. Krásne a miestami dosť podrobné opisy prostredia dokážu rozprúdiť predstavivosť a my sa tak ocitáme v 18. storočí. Storočí svetiel a presných, premyslených pravidiel.

Je to kniha ako stvorená pre nadšencov histórie. Obľúbenci akčnosti, dobrodružstva či sladkej romantiky si ale nepochutia. Mechanicky opisované udalosti a vlastne celý príbeh...môžu odrádzať. Stačí len, aby ste mali aspoň trochu radi Francúzsko za čias svojho rozkvetu. Alebo ak máte chuť spoznať osud ženy veriacej v lásku, ktorá sa dokáže premeniť na priateľstvo, nezaváhajte. Kniha vás očarí. Vezmite si ju do rúk a uvidíte, že vám prinesie nielen obraz o prepychovom živote francúzskej kráľovskej rodiny, ale rozšíri obzory. Trúfate si na ňu?

• Meno autora: Massimo Grillandi
  • Národnosť: talianska
  • Knihu vydalo: Tatran