nedeľa, 25 január 2015 14:21

Život bez jedla

Jesť alebo nejesť? To je otázka!

Dnešná doba je plná mýtov, reklám, poloprávd a módnych výstrelkov. Je však aj plná rôznych zaujímavých a ľahko dostupných informácií, štatistík a výskumov. No a cez tento informačný chaos sa nám prihovára Martin Bruncko so svojím svojským pohľadom na konzumný život a na potrebu jedla ako nutnú požiadavku prežitia.

Útla kniha začína stručným poďakovaním a nasleduje Timeline, kde nám Martin v stručnosti zhrnie dôležité miľníky v jeho živote. Zameriava sa hlavne na obdobie od novembra 2013, kedy prestáva jesť mäso. V tomto období podstupuje aj ďalšie zmeny týkajúce sa stravy a celkového životného štýlu, až sa z neho stáva mladý muž, ktorý prijíma stravu len 10 dní v mesiaci.

...muž, ktorý prijíma stravu len 10 dní v mesiaci.

V nasledujúcej prvej tretine knihy nám autor pomaly odkrýva svoj osobný názor na dnešnú komerčnú dobu. Poukazuje na rôzne sociálne problémy a jemne sa dotýka „vymývania mozgov" prostredníctvom reklamy. Prechádza do opatrnej kritiky finančnej negramotnosti slovenského národa a dostáva sa až k naučeným vzorcom správania jednotlivca. So všetkými témami, ktoré nám Martin predstavuje zo svojho pohľadu, v zásade súhlasím a som veľmi rada, že sa medzi mladými ľudmi nájde človek, ktorý chce na konzumný a často nezmyselný spôsob života poukázať.

Preto som s napätím otáčala stránky a dúfala som, že v druhej polovici knihy sa dozviem nejaké fakty, podrobnosti či konkrétne informácie priamo od človeka, ktorý prešiel zaujímavou životnou zmenou.

Chcela som vedieť niečo viac o tom, čo vlastne Martin tých 10 dní v mesiaci konzumuje? Ako je zostavený jeho jedálny lístok? Konzultoval svoje rozhodnutia s lekármi? Kde vlastne táto myšlienka vznikla? S koľkými ľuďmi s podobným jedálničkom sa v živote stretol a ako dlho pri tomto spôsobe stravovania vydržali? Ide o krátkodobý detox alebo celoživotný štýl?

Bohužiaľ, zvyšok knihy priniesol značné sklamanie a moje otázky zostali nezodpovedané. Nasledovalo ďalších asi 100 strán autorovho zamyslenia sa nad vnútornou silou podvedomia a pár ďalších úvah nad konzumnou spoločnosťou. Čítanie prinieslo aj pár prekvapení, kedy Martin trocha amatérsky pristupoval k otázke kvality mäsa a problematike BIO potravín na našich pultoch.

Pozoruhodná je však jeho teória o pravom dôvode vysokej mortality afrických detí. Martin oddôvodňuje smrť následkom hladomoru tým, že dieťa od útleho detstva počúva tvrdenie, že bez jedla sa žiť nedá. Dieťa teda podľa jeho názoru umiera, pretože verí, že umrieť musí. No a ja sa pýtam, prečo teda na podvýživu zomiera aj dieťa, ktorého psychický vývoj ešte nedospel ani do štádia pochopenia slova „smrť“ ?

Pojem životná energia je starý niekoľko tisíc rokov. ,Chi´ po čínsky, ,Ki´ po japonsky, ,prána´ po sanskrtisky. Techniky na ovládanie tejto energie nie sú pritom vonkoncom zložité. Po dlhšom študovaní pránickej energie som zistil, že prána je pre mňa viditeľná. Nemyslím viditeľná teraz za posledné mesiace, teraz, pretože tu o tom práve píšem. Pránu som ja videl, vnímal už ako malý chlapec. Lenže ja som nevedel, že to je prána a hlavne som nevedel, že ostatní nevidia to, čo som videl ja. Sú to maličké guličky vo vzduchu, ja ich vidím v rozličných odtieňoch šedej a neustále sa pohybujú."

Teória o pravom dôvode vysokej mortality afrických detí...

Chápem, že myšlienka celej knihy nie je predložiť vám ohromujúce fakty o zdravej výžive. Martinov hlavný cieľ je poukázať na vnútornú silu človeka, na vieru vo vlastné schopnosti a neprebádané možnosti ľudského podvedomia. Taktiež sa snaží poukázať na to, akoby sa človek už zabudol rozhodovať sám za seba a prijíma rozhodnutia, ktoré za neho urobil niekto iný: rodičia, doktor, či reklamný magnát.

...človek už zabudol rozhodovať sám za seba.

Celková myšlienka knihy je dobrá a obsahuje zamyslenia, ktoré je hodné šíriť ďalej. No rovnako si myslím, že úroveň, akou nám svoje myšlienky Martin predkladá, je skôr na úrovni článkov vhodných na blog. Jeho pisateľský štýl je dobrý, kniha sa číta ľahko, no v druhej polovici sa už autor motá v jednom kole tej istej teórie. Prezentácia takýchto prelomových úvah jednoducho akoby sama volala po pár podložených faktoch, no to autor odmieta.

Myslím, že Martin podcenil úroveň svojich čitateľov alebo možno svoje dielo náročnosťou prispôsobil práve všeobecne nenáročnejšej americkej konzumnej spoločnosti. Knihu totiž publikoval aj v USA, kde má podľa jeho slov veľký úspech.

Ja osobne držím ľudom ako sú Martin palce. Rada prichádzam do kontaktu s ľudmi, ktorí idú svojou cestou, za svojim snom, túžbou a vierou. Je to tá najprirodzenejšia, ale aj najťažšia možná cesta životom.

2015-01-25 163318

• Meno autora: Martin Bruncko
  • Knihu vydalo: Martin Bruncko