utorok, 08 júl 2014 00:56

Tovar

(15 hlasov)

Počas svojho života som prečítala nespočítateľné množstvo kníh. Pocukrované romány pre ženy, veselé oddychovky, napínavé trilery a nepredvídateľné kriminálky, smutné i menej smutné biografie, motivačnú literatúru, ktorá sľubovala, že moju dušu zaplaví pokojom. A potom prišiel Tovar. Malá knižočka v paperbackovej väzbe, ktorú som strávila len s veľkým sebazaprením.

Ten, kto o Tovare ešte nikdy nepočul, sa možno pýta: Prečo? Prečo si túto knihu zapamätám až do smrti, čím je taká ojedinelá a výnimočná, že som sa musela od čítania odtŕhať, privierať oči a zhlboka dýchať? Na začiatok vám poviem len toľko – bol to silný, presilný príbeh. Taký, ktorý by nik z nás nechcel prežiť na vlastnej koži.

Hlavnej postave prischla prezývka Melisa. Ak by ste ju spoznali v detskom veku, poviete si, že je to úplne všedné decko. Vyrastala v usporiadanej rodine, otec ju nemlátil, mama nepila. Potom však prešla do puberty, citlivého veku, v ktorom každý z nás skúšal možné i nemožné a silou-mocou chcel okúsiť život dospeláka. Práve vtedy Melisa ochutnala svoju prvú drogu. Dostala sa do partie, v ktorej požívanie týchto látok nebolo ničím výnimočným, a tak sa drogy stali aj jej každodennou súčasťou života. Hororové scény však prichádzajú v momente, keď s kamarátkou Leou odchádza do Španielska, kde sa pre Melisu začína tvrdý život na ulici. Jedinou úlohou je zohnať tovar, ktorý by jej telo nadopoval chémiou. Ako to však dosiahnuť? Veď drogy sa nerozdávajú zadarmo... Úplne jednoducho – je potrebné urobiť tovar zo svojho tela.

„Úchyláci tvorili prevažnú časť mojich klientov. Neviem, podľa čoho si ma vyberali, asi mám nejaký úchylný ksicht. Ja som si ich vyberala podľa malej pánskej taštičky, v ktorej nosili more peňazí a fetu. Tvárili sa nervózne a s máloktorým dievčaťom sa chceli baviť. Za úchylky som si pýtala nehorázne sumy. Teda, im sa zdali nehorázne. A keďže ich nikto nechcel robiť, nakoniec pristali na moju cenu.“

Abstinenčné krízy, bitky, nepretržitá snaha zohnať fet, bizarné požiadavky klientov... Melisa vám vo svojom príbehu vyrozpráva skutočne všetko a do úplných detailov. Práca pod dohľadom pasákov, ktorí svoje dievčatá mlátili hlava-nehlava, šľapanie na ulici, holandská vitrína, erotický luxusný klub. Zabudla som na niečo? Ó, áno. Kilogramy drog, státisíce peňazí, ktoré Melisa do tejto svojej „zábavky“ vrážala len preto, aby sa na malú chvíľu dostavil opojný účinok a úplne odohnal krízu – stav, ktorý si nik, kto nefetoval, nevie ani len predstaviť. Telo si pýta svoju drogu, prestáva spolupracovať, mozog rozmýšľa len nad tým, ako čo najrýchlejšie zohnať dávku.

Veľmi ma prekvapilo, s akou ľahkosťou autorka svoj životný príbeh opisovala. Kniha vznikla počas jej liečenia. V úvode každý z vás nájde aj slová psychiatra, ktorý s Melisou pracoval. Po dvanástich rokoch fetovania sa konečne odhodlala vyčistiť si dušu a písanie knihy bolo bezpochyby jedným z účinných prostriedkov. Nepripravujte sa však na ťažkopádne klišéovité frázy. Nie, nie. Melisa do viet zapájala veľmi svojský typ humoru, ktorý aspoň trochu dokázal odľahčiť aj tú najčiernejšiu situáciu.

„Paranoja bola mojou najlepšou kamarátkou. Bežne sa mi stávalo, že gravitácia na mňa neplatila. Či už v robote alebo na fieste, hocikedy som vyletela tri metre nad ľudí a nad ich hlavami som tancovala, lietala a podobne. Vrchol všetkého bolo, keď sa mi v kúpeľni utopil Leonardo DiCaprio z Titanicu. Tú smutnú novinu som oznámila babám, no vôbec ich to nepostihlo ako mňa.“

Ak sa viete vžiť do kože cudzích ľudí, aj vy budete pri niektorých opisoch pociťovať ťažký tlak na duši, strach, možno i zhnusenie. Táto kniha sa nedá prečítať na jeden šup, i keď by nám to jej rozsah dovoľoval. Zvrátenosť, úplne iný svet, na aký som bola doteraz zvyknutá, agresivita, veľa tvrdých pádov, takmer žiadne postavenie sa na nohy... Predstavíte si zúfalstvo a beznádej Melisiných rodičov, miestami budete naštvaní na hlavnú hrdinku, pretože mnohokrát odmietla pomocnú ruku a radšej sa ďalej čľapkala v špinavom bahne.

No čo v prípade, že neviete precítiť rozdiel medzi fikciou a skutočným príbehom? Vtedy bude pre vás Tovar iba ďalšou knihou v poradí, ktorá opisuje drogové prostredie. Celý príbeh je v podstate o tom istom – fetovanie, prostitúcia, abstinenčná kríza, potreba zohnať drogu. Práve preto si myslím, že sa medzi vami nájdu i čitatelia, ktorí si s knihou „nepotykajú“. I keď na mňa tento príbeh zapôsobil a budem si ho pamätať aj v budúcom živote, neodvážim sa povedať, že knihu s potešením zhltne úplne každý.

Tak či onak, Tovar by si mal prečítať každý človek, ktorý je ľahko ovplyvniteľný svojou partiou. Povedať nie keď ostatní hovoria áno, vôbec nie je hanba. V prípade, že ide o drogy, to platí tisícnásobne viac. Problematika drog je tu síce rozmazaná len na povrchu, no nenároční čitatelia, ktorým stačí pravdivý skutočný príbeh, sklamaní nebudú. Hoci tu nie je žiaden dôvetok, nie sú tu ponúknuté riešenia, no i tak mladí uvidia, že drogovať sa neoplatí.

• Meno autora: Tatiana Melasová
  • Počet strán: 288
  • Dátum vydania: piatok, 01 január 2010