sobota, 05 január 2013 09:09

O čom hovorím, keď hovorím o behaní

Ak holdujete knihám s dynamickým dejom a prekvapivým vyvrcholením na konci, nechajte túto knihu ležať a ani po nej nesiahajte. Ak však máte radi aktívny spôsob života a inklinujete práve k behu a otázkami s ním spojenými, ste na správnej stope.

Kniha, ktorú napísal japonský románopisec, je jeho osobným memoárom skúseností spojených s týmto športom. Autor sa s vami podelí o skúsenosti z bežeckých súťaží, o spomienky z prestížneho New Yorského maratónu, porozpráva vám dojmy zo svojho prvého maratónskeho behu priamo v starogréckom meste Maratón a prezradí skutočnú dĺžku tejto trate, ktorá je o niečo kratšia ako vzdialenosť dnešného veľkého maratónu, 42,195 km.

Na vaše podvedomé otázky, či aj iným sa beží tak ťažko, alebo či je normálne, že prežívate neskutočnú bolesť a utrpenie, prípadne kde sú hranice bolesti spojenej s týmto športom, vám autor odpovie autentickými zážitkami. Odporúčam ju tiež tým, ktorí sa radi prenesú vo svojej fantázii do krajín so slnečným pobrežím, morským vánkom či hustým stromoradím. Haruki Murakami zabehol aj celodenný maratón a možno práve vám táto kniha napovie, či sa o to pokúsiť tiež, alebo práve naopak vás presvedčí, že o túto skúsenosť nestojíte. Kniha s titulom O čom hovorím, keď hovorím o behaní, môže byť vašim navigátorom v individuálnom športe alebo pohnútkou k sebareflexii. Zanietencom pre Murakamiho romány bude hodnotná autorovým otvoreným opisom o svojej spisovateľskej praxi. Kniha môže byť inšpiráciou pre bežcov, ktorí vďaka nej chytia nový dych alebo môže poskytnúť pasívny oddych s aktívnym obsahom.

„Keď som povedal Grékom o svojom pláne bežať sám z Atén do Maratónu, všetci povedali to isté: ,Zabudnite na to. Nikto, kto to má v hlave v poriadku, na to ani len nepomyslí.´ Predtým, ako som prišiel, nemal som predstavu o tom, aké vie byť aténske leto horúce, takže som bol v tomto smere ľahkovážny. Všetko, čo musím urobiť, je zabehnúť 42 kilometrov, pomyslel som si. Znepokojoval som sa len nad vzdialenosťou. Teplota mi neprišla ani len na um. Keď som sa ocitol v Aténach, bola tam taká sálajúca horúčava, že som z toho dostal strach. Majú pravdu, povedal som si. Asi to fakt nebude najrozumnejší nápad. Lenže si urobil okázalé gesto a sľúbil si, že zabehneš pôvodnú maratónsku trať a napíšeš o tom článok. Trepal som sa až sem do Grécka, len aby som to splnil. Nebolo cesty späť.“

• Meno autora: Haruki Murakami
  • Národnosť: japonská
  • Počet strán: 189